Date/Time
Date(s) - 31/01/2015 - 21/03/2015
9:30 am - 3:45 pm
Location
Oriel Wrecsam
Categories No Categories
**Oriel Wrecsam announces the final exhibition to be presented within its current premises at Rhosddu Road, Wrexham, before embarking upon a period of peripatetic project making.**
DATAMOSH came about when artists Paul R Jones and Guy Mayman discovered a large archive of 35mm slides, audio cassettes and A4 booklets earmarked for destruction at the Art School where they were working. This material was no longer wanted because of a perception that it had been rendered obsolete by the digital hardware and Wi-Fi access ubiquitous in the 21st Century.
Jones and Mayman were fascinated by the analogue equipment required to access this material, the degraded quality of the sounds and images held within, resonating strongly with their childhood memories of 1980’s schooling and the difference in atmosphere between the analogue media of 30 years ago compared to the perfect fidelity of the digital. The 1980s was a period coloured by an optimism regarding the nascent industries of microprocessing and industrial farming, juxtaposed against the paranoia of an era engaged with the ideological battles of the cold war. Political and social upheaval in the United Kingdom, a growing awareness of deceases such as AIDS and the environmental threat of acid rain were subjects which permeated the classroom on a daily basis.
Guy Mayman’s work re-contextualises existing imagery and texts through zines, film and objects.
Paul R Jones’ work is based on the idea of geography as an epistemological structure visualised through performance, photography and texts.
This archive presents the artists with an opportunity to collaborate on a project incorporating montage, performance and sound to engage again with these virtually forgotten artefacts of the recent past, using them as raw material to fashion new narratives and render information committed to slide and tape with the intention of imparting factual information into something fluid, mysterious and sublime.
**Cyhoedda Oriel Wrecsam yr arddangosfa olaf i gael ei chyflwyno yn yr adeilad presennol yn Ffordd Rhosddu, Wrecsam cyn dechrau ar gyfnod o lunio prosiectau peripatetic.**
Datblygwyd DATAMOSH pan fu i’r arlunwyr Paul R Jones a Guy Mayman ddarganfod archif helaeth o sleidiau 35mm, tapiau sain a llyfrynnau A4 a oedd wedi eu clustnodi i gael eu dinistrio yn yr Ysgol Gelf lle’r oeddent yn gweithio. Nidoedd angen y deunydd bellach oherwydd tybiwyd ei fod yn ddarfodedig o ganlyniad i’r caledwedd digidol a’r broses Wi-Fi a mynediad iddo yn y 21 Ganrif.
Roedd Jones a Mayman wedi eu swyno gan yr offer analog a oedd ei angen i ddefnyddio’r deunydd hwn, ansawdd israddol y sain a’r delweddau y deunydd, a oedd yn cyseinio’n gryf ag atgofion eu plentyndod o fynd i’r ysgol yn yr 1980au, a’r gwahaniaeth naws rhwng cyfryngau analog 30 mlynedd yn ôl o’i gymharu â pherffeithrwydd deunydd digidol. Roedd y 1980au yn gyfnod a oedd wedi eu liwio gan y diwydiannau genedigol o feicrobrosesu a ffermio diwydiannol, wedi ei gyfosod yn erbyn paranoia cyfnod a oedd yn wynebu ideoloegol y rhyfel oer. Roedd cyffro cymdeithasol a gwleidyddol yn y Deyrnas Unedig, ymwybyddiaeth gynyddol o farwolaethau megis AIDS a’r bygythiad amgylcheddol o law asid yn bynciau a drwfodwyd yn ddyddiol yn y dosbarth.
Mae gwaith Guy Mayman yn ail osod mewn cyd-destun testun a dwelweddau sydd eisoes yn bod drwy zinau, ffilm a gwrthrychau.
Mae gwaith Paul R Jones yn seiliedig ar y syniad o ddaearyddiaeth fel strwythur epostwmolegol drwy berfformiad, ffotograffiaeth a thestunau.
Mae’r archif hwn yn rhoi cyfle i’r arlunwyr i gydweithredu ar brosiect sy’n cyhnnwys montage, perfformiada sain i ymgysylltu unwaith eto gyda’r gwrthrychau sydd bron mewn angof o’r gorffennol diweddar, eu defnyddio fel deunydd craidd i lunio straeon newydd a chael gwybodaeth a roddyd ar sleid a thap gyda’r bwriad o roi gwybodaeth ffeithiol mewn dull sy’n hyblyg, yn rhyfeddol ac arddurnol.